Mobiliteitsplan Vlaanderen

Het mobiliteitsdecreet voorziet in de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan Vlaanderen. Dit nieuwe plan geeft in hoofdlijnen de langetermijnvisie weer op een duurzame mobiliteitsontwikkeling.

Duurzame mobiliteitsontwikkeling is het beheer van de mobiliteit voor de huidige generaties zonder de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Dat doen we door economische en sociale belangen en het belang van natuur en milieu in evenwicht te brengen.

5 strategische doelstellingen worden naar voren geschoven:

  • De bereikbaarheid van de economische knooppunten en poorten op een selectieve wijze waarborgen;

  • Iedereen op een selectieve wijze de mogelijkheid bieden zich te verplaatsen, met het oog op de volwaardige deelname van eenieder aan het maatschappelijk leven;

  • de verkeersonveiligheid terugdringen met het oog op een wezenlijke vermindering van het aantal verkeersslachtoffers;

  • de verkeersleefbaarheid verhogen, onafhankelijk van de ontwikkeling van de mobiliteitsintensiteit;

  • de schade aan milieu en natuur terugdringen onafhankelijk van de ontwikkeling van de mobiliteitsintensiteit.

Bij het realiseren van de vijf strategische doelstellingen staat het STOP-principe voorop. Dit principe bepaalt de rangorde van wenselijke vervoerwijzen. De "S" staat voor "stappen", de "T" staat voor "trappen", de "O" voor openbaar vervoer en de "P" voor individueel gemotoriseerd vervoer (privé).

Het mobiliteitsplan Vlaanderen bestaat uit twee delen: een informatief deel en een richtinggevend deel.

Het informatieve deel bevat:

  • een omschrijving, analyse en evaluatie van de bestaande toestand;

  • een onderzoek naar de toekomstige mobiliteitsbehoeften van de onderscheiden maatschappelijke activiteiten;

  • een opsomming, analyse en evaluatie van de relevante voorschriften van de gewestelijke beleidsplannen en beleidsdocumenten;

  • een beschrijving, analyse en evaluatie van het mobiliteitsbeleid en van de relevante beleidsplannen en beleidsdocumenten die een invloed hebben op de mobiliteit in Vlaanderen;

  • een omstandige omschrijving van de alternatieve om de gewenste mobiliteit te bereiken.

Het richtinggevende deel bestaat uit:

  • een beschrijving van de gewenste mobiliteitsontwikkeling

  • de operationele doelstellingen betreffende de mobiliteitsontwikkeling

  • een actieplan

De mobiliteitsenquête die momenteel loopt past binnen het participatiebeginsel en heeft betrekking op het informatieve deel van het Mobiliteitsplan Vlaanderen en stelt vragen rond de mobiliteitsproblematiek, de aanpak ervan en de mogelijke alternatieven. Met de resultaten zal rekening worden gehouden bij de opmaak van het beleidsplan.

logo Mobiliteit en Openbare Werken